Новини

Що ми ненавидимо в електромобілях? І наскільки їхнє використання зручне та екологічне?

Екологічний та енергоефективний транспорт стає все більш популярним у світі, як і еко-ініціативи загалом. Питання збереження та покращення навколишнього середовища стали нагальними за останні десятиліття, а сучасні технології дозволяють переходити від слів до діла. І транспорту це стосується насамперед. Завдяки бажанню людей зберегти екологію планети та зацікавленості в нових технологіях електромобілі стають все більш звичним явищем на дорогах. Та наскільки використання електромобілів є екологічним і зручним на практиці, зокрема в Україні? Далі — коротко про основні проблеми власників електрокарів.

А заряджати де? 

Щоб пересадити людей на електромобілі, у містах має бути достатня кількість зарядок для них. Проте, на жаль, із цим — проблема, про що нещодавно повідомила Reuters. Статистика свідчить про нестачу зарядних станцій навіть в країнах з найбільшою кількістю трендового електротранспорту. Зокрема в Нью-Йорку встановлено не більш як 1580 станцій на мільйон електромобілів. Що ж стосується України, то за оцінками Мінінфраструктури на 2021 рік нараховується трохи більше 3 тисяч зарядних станцій на 27+ тисяч електромобілів, тобто більше 9 автівок на одну зарядку, більшість з яких розташовані у декількох великих містах. 

При цьому збільшення транспорту випереджає темпи росту необхідної для нього інфраструктури. Останні 3 роки українці в середньому купують 7,2 тисячі електрокарів на рік, що виводить нас в першу десятку країн світу за цим показником.

Реєстрації легкових та легких комерційних електромобілів в Україні станом на 1 липня 2020

Ба більше, якщо в країнах ЄС вагома кількість зарядних пристроїв розташована на дорогах міжміського сполучення, то в Україні із цим явно затягують. Зарядні станції в основному зосередили у містах, і чомусь часто далеченько від доріг міжміського та міжнародного сполучень. А це той критерій, який робить поїздку між містами, не кажучи вже — між країнами, справжнім випробуванням. Середній запас ходу в Nissan Leaf — трохи більше 100 км, у Tesla — більше 240 км, у Hyundai IONIQ Electric, BMW i3 та Audi e-tron GE — близько 300 км. А це означає, що під час поїздки від 400 до 800 км автівку доведеться заряджати 2-6 разів, що, за умови недостатньої кількості заправок, створює черги з охочих поповнити заряд. Все це робить і так довготривалу поїздку ще більш тривалішою.

Карта зарядних  станцій для електроавтомобілів в Євопі

Дефіцит швидкісних зарядок

Проте дефіцит звичайних зарядок — не єдина проблема. Іноді на те, щоб повністю зарядити авто, елементарно бракує часу! В таких випадках власники електромобілів потребують швидких (від 50 кВт) та супершвидких (від 100 кВт) зарядних станцій, зокрема, на дорогах, де питання часу заряджання стоїть найбільш гостро. Використання перших дозволяє за 30 хвилин поповнити запас ходу на 125-140 км. За цей час супершвидкі зарядні станції забезпечують 270 км ходу, що значно економить час поїздки та робить її більш приємною. 

Наразі в Україні швидкісні зарядки встановлює компанія YASNO, проте їхньої кількості все одно замало.

Культура зарядки

Культура зарядки відображає зручність користування зарядним пристроєм та виступає мірилом якості тієї чи іншої зарядної станції. Висока культура зарядки передбачає, що водій електрокара через додаток забронював зарядну станцію, місце на час зарядки не було зайняте, з першого разу вдалося підключити авто та безперебійно його зарядити.

Проте хаотичність інфраструктури та відсутність стандартизації є причиною того, що в Україні культура зарядки — на доволі низькому рівні. Найчастіше користувачі зіштовхуються з такими проблемами, як несправна робота самої станції, помилки у додатку, збої зарядки (коли процес заряджання постійно переривається). 

Дійсно екологічний? 

Зараз чимало держав активно стимулюють продаж електрокарів субсидіями і податковими пільгами. Це робиться, головним чином, заради захисту глобального клімату і “оздоровлення” навколишнього середовища. У той же час ключовий компонент таких автомобілів — акумуляторні батареї (АКБ) — містять токсичні речовини і без належної утилізації можуть завдати чималої шкоди екології! А з часом кількість відпрацьованих батарей стає все більшою.

Також не слід забувати про те, що значна кількість електроенергії досі виробляється шляхом забруднення довкілля (зокрема на ТЕС). 

Як вирішити проблеми?

Недостатню інфраструктуру можна покращити шляхом встановлення зарядних пристроїв середньої потужності, і приховати їх в колонах, ліхтарях, вмонтувати в пішохідні доріжки біля паркувальних місць. Збільшення кількості швидкісних зарядок на дорогах забезпечить менш тривалу зарядку, а отже скоротить тривалість самої поїздки.

Збільшити культуру зарядки можливо шляхом стандартизації зарядних пристроїв і станцій та зведення їх до єдиного зразку. Виправлення помилок у роботі додатків, або ж налаштування роботи зарядок без потреби у встановленні додатків (на зразок зарядних станцій Tesla) значно покращить процес заряджання автівки. 

Чудовим кроком з боку держави було б запровадження більшої кількості пільгових програм для вітчизняних виробників зарядних станцій (такі існують і розвивають український ринок, наприклад EcoFactor з Одеси). Це могло б стимулювати розвиток інфраструктури та зробити їзду на електромобілях значно приємнішою.

А розвиток альтернативних джерел електроенергії з подальшою заміною “класичних” забруднюючих виробництв і переробка використаних батарей  зробило б використання електромобілів ще більш екологічним. Так, TOYOTA пропонує оснащувати використаними автомобільними батареями сонячні електростанції. 

То чи зручно та екологічно використовувати електромобіль? 

На жаль, поки не зовсім, але це питання найближчого часу, оскільки існують достатні умови для покращення ситуації, а головне — досвід інших країн. 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.